Anže Valentinčič, iz 7.a razreda, je pri pouku tehnike in tehnologije, razstavil 2- taktni bencinski motor na prafaktorje in nazorno predstavil njegovo delovanje.
Teoretični povzetek predstavitve je zapisal Domen Uršič:
Tomos APN 6 je precej star model, saj je iz leta 1986. 2-taktni motor s prostornino 49 cm3 ima 4 prestave. Najvišja hitrost tega motorja je 50 km/h, teža brez goriva pa je 55 kg. Njegov predhodnik APN 4 iz leta 1976 ima nekoliko slabše lastnosti, APN 6 je njegova izboljšava.
Sestavni deli motorja so:
– bat (je pogonska sila motorja, saj preusmeri eksplozijo v gibanje gor-dol)
– cilinder (zadrži eksplozijo in jo pošlje v bat)
– ojnica (učinkovito pretvarja gibanje gor-dol v vrtenje)
– uplinjač (je zelo pomemben del, saj uplini gorivo in ga v pravem razmerju pomeša z zrakom, da se lažje vžge)
– svečka (vžge zmes goriva in zraka; mora biti natančno narejena)
– menjalnik (pogonsko moč motorja čim bolj učinkovito prenese na pogonsko kolo preko verižnega prenosa. Obstajata 2 vrsti menjalnika in sicer avtomatik in nožni menjalnik)
– izpušni sistem (pomaga pri delovanju motorja in utiša zvoke motorja)
Delovanje motorja:
Na začetku delovanja je treba energijo dovesti. Dovedemo jo z elektromotorjem (zaganjalnikom) ali nožnim zaganjačem. Tako se motor zavrti in bat pomakne dol ter ustvari podtlak. Ta potegne mešanico goriva in zraka v cilinder. Ko se bat pomakne nazaj gor,stisne mešanico goriva in zraka, svečka pa s pomočjo iskre vžge gorivo. Nastala eksplozija potisne bat navzdol in postopek se ponovi. Pri polni hitrosti se ponovi 5000-8000-krat na minuto. Izpuh gre iz cilindra po izpušni cevi.
Še nekateri drugi Tomosovi modeli so:
– Tomos APN 3, Tomos APN 4, Tomos APN 7
PREDSTAVITEV PRIPRAVIL: Anže Valentinčič
ČLANEK PRIPRAVIL: Domen Uršič